31-05-09

Chemins du soleil 10de plaats

Na drie ritten zijn we als team XC Bikers op een 10de plaats geeindigd. Top 10 was ons doel en dat hebben we dus net gehaald.

Hieronder enkele fotos van onze week ter plaatse:

Losrijden:

losrijden met stef

losrijden ief

freddy de kerpel
 

losrijden pieter
 

losrijden stef 2
 

Stef krijgt een massage van Wim na hun eerste rit van Dieulefit naar Luc-en-diois:

stef krijgt massage van wim

Etappe 1 was afzien:
 

pijn na rit 1
 

na rit 1
 

Lus-la-croix-haute:

lus

Alles weer op orde zetten:
 

tool time

Lamp monteren voor de nachtrit:

prep nachtrit

Klaar voor de nachtrit:

klaar voor nacht
 

Tijdens de nachtrit:

at night
 

Finish na 3 maal lek en 40°C:

finish
 

 

22:10 | Commentaren (0)

Eigenmaak Notubes

Als je als MTB-er nog niet van Notubes gehoord hebt en nog steeds met binnenbanden rijdt is het hoogtijd om over te schakelen, de voordelen van Stans zijn fantastisch. De videos op de website spreken voor zich (en ja, het werkt). http://www.notubes.com/movie_newdemo.php

Het enige echte nadeel is dat de vloeibare oplossing nogal prijzig is. Nu zat ik het afgelopen weekend zonder en in de fietsenwinkel hadden ze enkel kleine busjes. In de recente bike (www.bikemag.com) staat een artikel over hoe je zelf dit spul kan maken.

Het recept:

  • 1 deel vloeibare latex (te verkrijgen bij de Banier, knutselwinkel) 0.5L = 11 Euro
  • 1 deel ethyleenglycol = onverdunde antivries (auto 5,...)
  • 2 delen water (komt uit de kraan)
  • glittertjes (optioneel ter vervanging van de rubberkorrels in stans, de banier 6.5 euro)
  • alles mengen en goed schudden

Dit wil zeggen dat je met 0.5L latex een totaal van 2L oplossing kan maken. Een halve liter Stans Notubes kost ongeveer 22 Euro, de besparing is dus immens.

Daarnaast kan ik zeggen dat ik het getest hebt en het werkt net hetzelfde als stans. Het is wel aan te raden Notubes tape of velglint en ventielen te gebruiken.

20:47 | Commentaren (1)

17-05-09

We zijn er klaar voor.

We zijn klaar voor de Chemins Du Soleil, klaar om naar de zon te rijden, klaar om naar heerlijke franse paadjes, pijnlijke beklimmingen en nachtelijke MTB-ritten te vertrekken. Alle informatie over deze wedstrijd: http://www.raid-vtt.fr/ Ief en ikzelf rijden de 'Elite' (wedstrijd) Stef en Wim de 'Rando' (toertocht).

Met 4 bikers en 5 man en 1 hond support crew trekken we naar het zuiden. Drie tenten en 2 partytenten, ja we nemen een hele nederzetting mee.

Gisteren werd de laatste echte training afgewerkt, vandaag nog een beetje losrijden en alles inpakken.

Tussendoor heb ik een oude zwarte Oakley Pro M frame omgevormd tot een Team Rennsport custom Oakley. Het matzwarte frame is nu gehuld in 4 laagjes gifgroene verf en 2 lagen vernis. De 'O' werd voor het vernissen terug afgeschuurd. Het resultaat kan je hieronder zien.

oakley pro m custom

13:13 | Commentaren (0)

06-05-09

Introducing Scott Spark

Jawel een scott spark, helemaal wat anders dan een yeti of enige andere cult-bak. Maar soms overwint de rede het hart, soms maak ik al eens een berekende keuze als het op fietsen aankomt.

Enkele argumenten duidelijk pro spark:

  • gewicht van het frame: 1820g voor een fully met demper in maat M
  • de ervaring van scott met carbon
  • de geometrie die me perfect past
  • algemene kwaliteit
  • de prijs (dank u, dalende engelse pond), minder dan de helft van de ASRc die ik eerst besteld had!

Het frame werd afgemonteerd met onderdelen die in mijn kelder klaar lagen.

algemeen

De meeste onderdelen werden getuned met alu of titanium bouten. Zoals onder andere de remhendels en lock out hendel.

al bolt brake lock

Volgende bout-tuning werd toegepast:

  • remhendels: staan nu vast met alu bouten
  • lock out hendel: alu
  • remklauwen: titanium
  • remschijven: titanium
  • stuurpen: titanium
  • drikbushouder: alu
  • voorderailleur: klem en kabel staan vast met alu bouten
  • achterderailleur: alu begrenzingsbouten
  • gripshifts: alu
  • aheadcap: alu
  • kettingbladen: alu

Er kunnen op het frame nog heel wat bouten vervangen worden door titaniumbouten.

al bolt front mech

deus 2x9 40 26

Het crankstel werd voorzien van een 26T en een 40T blad op de binnenste en middelste positie. Door deze dubbele set up kan een voorderailleur van een koersfiets gebruikt worden. De koersderailleurs zijn licht en door de strakke veer schakelen ze ook heel snel. De dubbele set up zorgt ervoor dat je vooraan minder moet schakelen.

ti bolts skewer tune

De wielen zijn van de guru Ernie Frieke (www.bikeboosting.nl) gebaseerd op Tune King Kong naven, Ritchey spaken en Notubes Olympic velgen.

Ondertussen heb ik al heel wat uren in het zadel van deze fiets gezeten en ik moet zeggen dat ik er supercontent van ben. Vooral op serieuze trials zoals op onze stage in de Luberon van vorige week presteert deze fiets fenomenaal goed, bergop en vooral bergaf. De Easton Monkeylite SL geeft een hoop controle over de fiets. De hele fiets is een echte aanrader.

Het gewicht situeert zich met de 2.25inch banden rond de 9.7kg. Ik denk op het gebied van verdere tuning aan:

  • ti bouten voor het frame
  • new ultimate zadelpen
  • 2.1inch banden (schwalbe of kenda)
  • fox rp23 demper (nude demper pompt in volledig open setting) 
  • lichtere vork (hoewel de terralogic wel lekker is, eventueel de terralogic in een lichtere moderne casing steken).

20:00 | Commentaren (0)