11-11-09

Niner One 9

Gisteren trof ik een grote doos aan in mijn werkplaatsje:

251009 001

Na een langer dan verwachtte wachttijd was de doos er eindelijk. Dus blij als een kind met Sinterklaas deed ik de doos open. Daarin zat, netjes verpakt, mijn Niner One 9, size L, kleur raw.

251009 005

Eerst even de buik vullen met een lekkere winterse maaltijd (pastinaak en worteltjes met blinde vinken) en daarna beginnen met het opbouwen van de fiets.

251009 009

Het opbouwen van een singlespeed is toch wel gemakkelijker dan een gewone MTB en gaat dus ook heel wat sneller.

251009 011
 

 De bandjes werden tubeless gemonteerd op de Notubes velgen en de remmen werden voorzien van nieuwe olie. Na nog wat fijnafstellingen was de Niner klaar om vanmorgen een eerste testrit te ondergaan.

251009 014

251009 015
 

 Ik trok er samen met Stef en zijn Niner one 9 op uit voor een goede testrit. We namen singletrack, boswegen, veldwegen en asfaltwegen voor onze test. Buiten slecht werkende remmen (nieuwe voorste schijf nog inremmen en verontreinigde remblokken achter) en een loskomend zadel deed de Niner het uitstekend. Dit beest baant zich overal een weg doorheen en blijft gewoon bollen.

251009 019

De modder gaf meteen ook de bevestiging dat je met een singlespeed echt zorgeloos door de drek kan baggeren, geen vervelende geluiden, geen vastlopende versnellingen, overspringende kettingen, perfect gewoon. Wat wel opvalt is hoe sterk de ketting uitrekt bij zo'n eerste rit. Maar met de Niner Biocentric EBB is dit makkelijk te corrigeren.

De Pace vork heb ik in leen van www.singlespeed.nl tot mijn Niner carbonvork geleverd wordt, vandaar ook de te lange stuurbuis.

Ik heb nu een verzet 32-16 gekozen wat ideaal lijkt voor de kempische parcours. Verder 175mm cranks en een 680mm breed stuur die als goede hefbomen fungeren, ideaal als je de bike weer op gang moet 'sleuren'. De theorie dat 29'' wielen beter rollen en minder last hebben van kleine obstakels is volledig juist, hierdoor ben je sneller en comfortabeler onderweg. Worteltjes, remputjes, paardensporen, het maakt allemaal weinig uit. Je hebt ook veel meer grip in de bochten en kan je vol overgave in de bocht werpen, het losbreek moment is ook veel zachter en makkelijke op te vangen.

Met deze goedlopende wielen en banden heb je eigenlijk weinig last van de traagheid van de grote wielen. De geometrie van Niner is ook perfect afgesteld op de grote wielen en dat voel je.

 

 

19:54 | Commentaren (4)

Commentaren

das nog eens een mooi fietske ;-)

Gepost door: stef | 11-11-09

dat ziet er leuk speelgoed uit!

Gepost door: Ief | 12-11-09

Echt vet, ik wil er ook één! ;-)

Gepost door: Kurt | 12-11-09

En op een dag kies je dan voor Rohloff;-)
Tot op de Chemin
Groeten Bram

Gepost door: Bram | 17-11-09

De commentaren zijn gesloten.