22-04-10

Bioracer skinsuit

Al 7 jaar rijd ik met Bioracer kledij (Avery Dennison Tape Riders, Team Rennsport, XC Bikers). In die 7 jaar is er al heel wat veranderd op fietskleding gebied. Met de laatste update van hun lijn heeft Bioracer nogmaals een grote stap voorwaarts genomen.

Laatst mocht ik ontvangst nemen van een eendelig pak van Bioracer. Het is hetzelfde model zoals gedragen door Zdenek Stybar en Bartje Wellens. Ik koos voor het model met lange mouwen, uitgevoerd in de nieuwste evolutie van de Caro Dorlastan. Dit is een zeer elastische stof die ook een beetje compressie biedt. De pasvorm van het pak is perfect, zo goed zelfs dat je het niet meer opmerkt. Doordat het een eendelig pak is hoopt het ook nergens op en blijft modder er ook minder 'inhangen'. Daarnaast fladdert er ook niks als het hard bergaf gaat.

IMG_4184

Ik heb mijn pak dit weekend gedragen tijdens de Kellerwald Bikemarathon en was er erg tevreden over. Het enige nadeel is het gebrek aan achterzakjes. Mijn gels stopte ik dan maar onder mijn broekspijpen, dat was achteraf gezien geen slechte plaats. De gels zijn makkelijk bereikbaar en doordat ze steeds zichtbaar zijn vergeeet je zeker niet te eten. De reserveband en CO2 bevestigde ik op mijn stuurpen met mijn zelfgemaakte strap. Tooltje en GSM stak ik in een klein zadeltasje.

Ben je op zoek naar kledij voor je club of team? In grote of kleine oplage? Neem dan contact op met Bioracer en spreek eens af met je vertegenwoordiger.

07:00 | Commentaren (0)

21-04-10

Post Race Niner

Zo zag de Niner eruit na de Kellerwald BikeMarathon.
IMG_4177

IMG_4179

Het was een droge editie met enkele natte plekken, de natte modder droogde uit door het droge stof.

IMG_4180

Verzet: 32x18, met een cheapo Shimano DXR kransje.

IMG_4181

Achterband: Kenda Small Block Eight 2.1, 606g, op ongeveer 1.5 bar, gemonteerd met eigen gemaakte latex op een Notubes Arch velg,geeft voldoende grip en weinig rolweerstand.

IMG_4182

Bar Ends met Babolat Tennis Grip en ESI silicone handvaten, ideaal om zonder handschoenen te rijden.

IMG_4183

Reserveband met CO2 op stuurpen gemonteerd.


De 29" en singlespeed specifieke onderdelen komen van bij www.singlespeed.nl

12:00 | Commentaren (0)

20-04-10

Kellerwald Bike Marathon 2010

Dit weekend was het dan eindelijk zover, heet eerste doel van het seizoen 2010: Kellerwald Bike Marathon.

Met de XCBikers boekten we ons vaste hotel Steller weer helemaal vol. 8 XC Bikers zouden zondag aan de start verschijnen.
Wij vertrokken vrijdag na de middag al naar 'den Duits' om er na heel wat files en een gezellige pause rond 19u aan te komen. Na het proeven van de lokale asperge-oogst kropen we onder de wol.
Zaterdag begonnen we met een wandeling rond Gilserberg. Na een picnic in de zon begonnen we aan de verkenning van het parcours.

Al snel werd duidelijk dat ik met 32x18 het juiste verzet gekozen had voor de singlespeed. Het klimmen ging goed en het gaf me meteen genoeg vertrouwen om met een gerust hart aan de start te komen. Tijdens de verkenning merkte ik ook dat het met de Niner ondanks de vaste vork maar dankzij de grote wielen ook heel gemakkelijk afdalen was. Het parcours lag er zo goed als poederdroog bij, een garantie voor een snelle wedstrijd.
Voor het avondeten had de hotelbaas voor ons een zaaltje apart gereserveerd waar we rustig onze glycogeenreserves konden aanvullen.

Zondagochtend, race day. De zon schijnt maar de ochtend is nog fris, de autos zitten onder een dun laagje ijs. Maar iedereen voelt dat het een goede dag zal worden. De meisjes en de kids vertrekken naar hun supporter/bevoorradingspunt en wij begeven ons naar de start. Ief en Wim vatten vooraan post om zo meteen goed mee te zijn voor hun 120km. Samen met de Stekke vat ik post net achter de subtop. Na een nerveus rondje langs en door het dorp vertrekken we voor 2 rondes of 80km. Het doel voor mezelf: onder de 4u finishen.
In de snelle start op asfalt kan ik op mijn singlespeed natuurlijk niet volgen en langs alle kanten schieten bikers voorbij.
Tot we aan de eerste klim komen en de miserie kan beginnen. Trage groepjes die heel de weg innemen waar ik me op de singlespeed met mijn brede stuur doorheen moet wringen. Hierdoor kan ik niet echt mijn tempo rijden en verlies ik al veel tijd. Nog voor de top van de klim heb ik alle clubgenoten die de 80km rijden al ingehaald. In de afdaling bind ik meteen de strijd aan met een andere singlespeeder die er op de volgende klim genadeloos af moet. Aan onze eigen bevoorrading gooi ik mijn windvestje weg, maar ik vergeet een drikbus achter te laten (om deze dan volgende keer gevuld aan te nemen). De rest van de ronde werk ik aan een constant tempo af. Halfweg de ronde kan ik profiteren van een sympathieke deelnemer die me zijn wiel aanbiedt om zo te slipstreamen in de afdaling. Ondertussen rijd ik ook haasje-over met Jef Dams ( http://www.jefdams.be/ ) die op een rustig tempo onderweg is (met de begrenzer op vanwege overtraining). Op het einde van ronde twee krijg ik een singlespeeder in het oog (in mijn naiviteit denk ik dat dit nummer 1 of 2 is), maar ik kan hem net niet pakken voor de laatste klim. Het parcours gaat dan verder doorheen de velden over lichtglooiend terrein. Ik trap me helemaal de pleuris (verzet te licht voor dit werk) tot er weer een sympathieke duister overkomt die met een knikje laat weten dat ik zijn wiel moet pakken. In zijn slipstream vliegen we naar de finish waar ik de ander singlespeeder kan passeren. De eerste rond werkte ik af in 2u rond.
Ronde 2 begint met een verderzetting door de velden, niet zo leuk op de singlespeed maar al snel kunnen we weer beginnen klimmen. Het blijft goed gaan en op de klimmetjes drijf ik mijn tempo op. Aan onze bevoorrading zien ze me niet komen en moet ik afstappen en een bus van Ief 'pikken'.

decoration

Aan hetzelfde constante tempo rijd ik door, alles gaat goed tot in de eerste technische afdaling. Een rijder voor me gaat neer in de modder en tegen dik 40 km/u kan ik niets anders doen dan zijn fiets aantikken en erbij gaan liggen. Ik rol netjes door, sta terug op, pak mijn Niner en rij door. Tot ik merk dat mijn knie wel erg dik wordt en er een dikke stroom bloed uitkomt. Maar dankzij de adrenaline voel ik niks en heb ik er geen last van. Op de laatste steile knik voel ik dan toch de krampen opkomen wanneer ik aan mijn pedalen trek. Ik besluit iets vroeger af te stappen (het plan was om de klim volledig te rijden omdat het daarna enkle nog bergaf is). Het laatste stuk kan ik toch nog rijden en ik duik de afdaling in om na 3u47 minuten te finishen. Eerste XC Biker op de 80km, 46ste in mijn leeftijdsklasse en 113de algemeen. Netjes onder de vooropgestelde 4 uur. Hoeveelste singlespeeder ik ben weet ik nog steeds niet (geen singlespeed klassement beschikbaar ondanks officieus Duits Kampioenschap singlespeed marathon).
Een beetje verdwaasd dool ik wat rond aan de finish, ik eet wat, drink wat en bel Griet op (die net een laatse bus aan Ief gegeven heeft). Ik passeer langs de EHBO post en krijg de opdracht om eerst te douchen alvorens de wonde te laten verzorgen.
Na een frisse douche ga ik terug langs het Rode Kruis, ze willen we naar het hospitaal sturen om de wonde te laten hechten. Ik argumenteer dat dat niet nodig is en stel voor de wonde dicht te kleven. Ze gaan ermee akkoord maar vinden geen steri-strips om dit te doen. Dan maar een gewoon verband erop. Na een vlotte autorit en een lekkere Burger King komen we weer in ons eigen huisje aan om lekker in ons eigen bed te kruipen. Alle drie moe maar voldaan.
Vanmorgen heb ik de wonde nog schoongemaakt en ontsmet. Op het werk heb ik er dan een zelfklevend verband opgedaan , toch handig wanneer je ergens werkt waar ze die verbanden zelf ontwikkelen en maken. Nu maar hopen dat de wonde niet ontsteekt en snel geneest.

Update:

Fotos: http://foto.xcbikers.be/index.php?path=LzIwMTAgS2VsbGVyd2FsZC8=&page=1

Uitslagen: http://www.sportident.com/timing/ergebnis/ergebnis.php?wkid=20100418641885

21:12 | Commentaren (0)

19-04-10

Yeti Big Top 29er

De geruchten zijn waarheid geworden, op de afgelopen Sea Otter presenteerde Yeti zijn Big Top 29er hardtail. Het is een omstreden fiets omdat de Yeti baas ooit gezegd heeft nooit een 29er te maken. Maar blijkbaar zit het gezegde 'zeg nooit, nooit' vol waarheid. Werknemers van Yeti zouden de baas uiteindelijk toch zover gekregen hebben om een 29er uit te brengen.

decoration


De fiets er is er nu en ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Ik moet zeggen dat de bike me niet meteen aanspreekt. De graphics en overal look vallen wat tegen. Het kan ook zijn door de afmontage, misschien moet deze iets meer Europees geinspireerd zijn om een snel uitziende hardtail te krijgen. De graphics/kleuren vind ik echt zwaar tegenvallen (mocht ik er een aanschaffen ik liet hem herspuiten in een turquoise en grijs retropatroon).

Maar technisch zitten er wel wat leuke details in:
- verwisselbare dropouts (waaronder singlespeed)
- dikke buizen met carbon achtertrein (efficient en toch wat comfort)
- PM achterrem bevestiging
- ISCG adapter (om bv een kettinggeleider voor een 1x9 of 1x10 te monteren)

Enkele minder leuke details:
- direct mount voorderailleur (wel leuk afdekkapje als je deze niet gebruikt)
- prijs (dit zal wel weer een 1 op 1 dollar euro conversie worden en dan ergens tussen 1100 en 1200 euro uitkomen voor een naakt frame)

Nu is het nog uitkijken naar het gewicht en vooral de geometrie.

Meer informatie:
http://www.singletrackworld.com/2010/04/new-yeti-29er
http://www.bikerumor.com/2010/04/18/first-look-yeti-big-top-29er-mountain-bike/
http://twentynineinches.com/2010/04/19/sea-otter-2010-photo-report-more-bike-bling/
http://www.cyclingnews.com/news/yeti-debuts-big-top-29er-hardtail

18:45 | Commentaren (0)

15-04-10

Yeti niner...

A Yeti 29″er?: That’s what we have been tipped off to. It is supposed to be shown at Sea Otter in a few days. If it shows, we’ll get some pics and any info we can gather on what would be a shocker for the brand that stated they “would never make a 29″er”.

Bron: twentynineinches.com

Ogen openhouden voor de Sea Otter fotos. Op Sea Otter zullen ook de nieuwe SRAM X0 en X9 gepresenteerd worden (allemaal 2 x 10 speed).

 

10:53 | Commentaren (0)

14-04-10

Het mafste bike hotel?

De ligging is alvast goed, prachtig uitzicht en super singletracks vanaf de voordeur.

decoration

09:56 | Commentaren (1)

13-04-10

Aanloop naar Kellerwald

Afgelopen zondag reden we Olne-Spa-Olne een toertocht/chrono die vanuit Olne (net achter luik) via Theux naar Spa gaat en dan terug naar Olne. 72km over berg en dal.

'S morgens werd ik wakker met wat keelpijn, maar het leek wel mee te vallen. Na een ontbijt pikte ik Stef op om dan in Geel de andere XC Bikers op te pikken (Ief, Wim, Reno). In Olne aangekomen gaf de thermometer van de auto slechts 4 graden aan, daarbij nog eens een strak windje en het was best koud.

Onderweg liep het voor geen meter, alles liep stroef. Was het omdat de beentjes moe waren van de trainingen van vrijdag en zaterdag? Zwoegend bereikte ik de bevoorrading op 40km, ik besloot mijn achterband wat platter te zetten in de hoop zo wat meer rolcomfort te krijgen. Toen merkte ik dat mijn achterwiel slecht gemonteerd was en dat het serieus sleepte. Daarom dus dat het zo zwaar liep! 'S morgens had ik nog zitten vloeken op de ingenieur die de drop outs van de Scott Spark gemaakt heeft, terecht dus.

Met frisse moed begon ik aan de laatste 32km (die er 35 werden na een kleine omweg). Van toen af liep het heel wat beter.

Het parcours was echt de moeite met een afwisseling van bredere wegen en zeer fijne singletracks. De bevoorradingen daarentegen stelden niet veel voor (eigenlijk ronduit slecht), zeker voor het hoge inschrijvingsgeld.

Maandag werd ik wakker met een serieuze 'snotneus' de keelpijn was weg maar heeft zich duidelijk verplaatst naar hogere regionen. Nu maar hopen dat dit tegen zondag (Kellerwald Marathon) goed komt.

Ondertussen heb ik de Niner ook klaargemaakt voor de Kellerwald, fietscomputer gemonteerd om de tijd en kilometers in het oog te houden, zadel vervangen door een Speedneedle, 16T kransje vervangen door een 18T (een 21T gaat mee als back up). De fiets is er klaar voor, het manneke nog niet...

We hopen natuurlijk ook op wat warmer weer voor de Kellerwald, afgelopen zondag was het toch te koud om te koersen.

decoration

10:23 | Commentaren (0)

06-04-10

Niner update

De Niner heeft nog enkele wijzigingen ondergaan.

  • Stuur vervangen: Truvativ Noir Race lo riser vervangen door Truvativ Stylo Single Speed World Cup flat bar, ingekort naar 680mm.
  • Bar Ends gemonteerd: ingekorte Tune RH1 ondertussen ingewikkeld met Barbolat Over Wrap (normaal voor tennisrackets).
  • old school Onza bar plugs

Door het platte stuur zit ik nu iets vlakker op de fiets. De bar ends heb ik gemonteerd met het oog op het lange rechtstaand klimmen op de Kellerwald Bike Marathon. Ze zorgen ook voor iets meer handposities en afwisseling.

Verder heb ik 1 organische en 1 gesinterde remblok in de remklauwen zitten, dat werkt tot nu toe goed. Organische zorgt voor initiele remkracht en de gesinterde geeft een heel progressief remgevoel.

skandal new 005

IMG_4022

skandal new 002

skandal new 006

19:58 | Commentaren (0)