25-05-10

Ardennes Trophy La Reid 24/05/10

Om half zeven 's morgens spring ik op de Niner, met de rugzak op de rug fiets ik naar Geel. In Geel aangekomen laden we de fietsen op de auto en trekken we met 3 XC Bikers (Ief, Wim, mezelf) naar 'Dardennen', meer bepaald naar La Reid voor de Ardennes Trophy.

getimage2

Foto copyright: http://www.bloggen.be/mtblily/

In La Reid aangekomen is de overrompeling meteen zichtbaar, overal hordes bikers onder een stralende zon, top! De inschrijvingen gaan dankzij onze digitale ID kaarten heel vlot en voor we het weten staan we in de startboxen. Ief en Wim starten op de 90km, ikzelf op de 70km. Op de Niner steekt nog het verzet van de Chemins (32x21), maar wel terug de kleinere remmen (160mm-140mm) en vaste Niner vork ipv de Fox, ook mijn nieuwe paarse titanium snelspanners -bling-. Fietsje meteen een pak lichter en vinniger. De vaste vork bleek achteraf geen slechte keus, de 140mm remschijf achteraan mocht wel een maatje groter.

Op de startklim kan meteen een eerste schifting gemaakt worden, maar daarna gaat het parcours over in lopende hellingen waarvoor mijn verzet eigenlijk wat te licht is. Gelukkig komt daar na enkele rivierdoorkruisingen verandering in en gaat het van dan af constant steil op en af. Tijd dus om bergop vol in het rood te stoempen en op alle andere stukken te bekomen van de inspanning. De Niner klimt weer als en geit en schiet als een raket de bergen af. Op de klimmen is het echt harken, soms liggen er veel losse stenen, andere keren ligt er veel modder. Vaak moet ik door de berm om tragere klimmers (met hun koffiemolentjes) te passeren. Met de singlespeed kan je maar op 1 manier klimmen en dat is vollen bak! Af en toe kan ik even 'sur -place-en' om dan weer aan te gaan.

De eerste bevoorrading passeer ik, ik had nog genoeg drinken en eten op zak. Bij de tweede bevoorrading stop ik wel. Drinkbussen vullen (in 1 drinkbus spuit ik een gel om sportdrank te maken), stukje rijstvlaai binnen en nog even de ketting laten smeren. De mecanicien haalt zijn mooiste vlaams boven:

- Dat is een mooie fiets!

- Dank u...

- U moet goede benen hebben.

- Bwah, heb gewoon heel de winter singlespeed gereden.

- Ja, maar niet in Theux!

- Nee, maar vorige week wel nog in de Alpen.

- Huh! -met verstomming moet hij even lachen-

Op het einde zitten nog enkele stevige beklimmingen die we ook kennen uit o.a. Olne-Spa-Olne. Aan de beruchtte T-splitsing () nemen we de goede richting en na 4u11min kom ik over de aankomst. Het is nog even wachten op Ief en Wim want zij zijn op die splitsing wel verkeerd gereden (Wim doet zo zelfs 26km extra!!). Moe maar voldaan (dankzij de 'pain sausis') rijden we terug naar de stille kempen.

Uitslagen: http://www.chronorace.be/web2/Classements/ListeRapports.a...

11:46 | Commentaren (0)

22-05-10

Chemins du soleil 2010, dag 2

blog 2

St Nazaire - Lus = 84 km / 2990m

Deze etappe zou ons gedeeltelijk over gekend terrein voeren, de trails en wegen rond Chatillon en Diois en de afdaling van de Grimonne kennen we al uit de editie van 2008.

'S Morgens starten we onder donkere wolken en bij een behoorlijk lage temperatuur. Maar de eerste klim is steil genoeg om ons meteen op temperatuur te brengen. Met mijn grote verzet (ten opzichte van de anderen) maak ik meteen heel wat plaatsen goed en kan ik afgescheiden aan de eerste single beginnen. Na een droom van een singletrack moeten we een weg oversteken en zie ik plots Ief en Wim (onze wedstrijdploeg bij de Elite) en Jef Dams aan de kant staan. Wim is al een paar keer gevallen en heeft daardoor geen olie meer op zijn achterrem. We besluiten te wachten tot Bart en Reno met de auto en het gereedschap te plaatse komen. Ik repareer de rem van Wim en samen rijden we verder. Ik kan met Ief en Wim meerijden tot aan de eerste bevoorrading (nadat we eerst nog 2 maal door een ijskoude rivier moesten). Na de stop begint een redelijk brutale klim, brede schotter maar soms echt steil. Ik moet alle zeilen bijzetten en met momenten moet ik echt 'harken' om boven te komen. Boven op het plateau is het koud en mistig, de afdaling is breed en zeer snel, gelukkig is de Niner heel spoorvast. Na een korte klim krijgen we dan eindelijk een echte chemins singletrack voor de wielen. Samen met 'Wes the hair machine' vlam ik recht naar beneden, de remmen even goed warmzetten en dan vol gaan. De lucht vult zich met de geur van verbrandde remblokken, de geur van opgejaagd wild want de rijder voor ons smoort zijn hele remsysteem (140mm schijf, tsss) op terwijl we in zijn wiel hangen. Beneden wacht ons alweer een bevoorrading; gevolgd door een eerder saai stuk door de vallei en de Gorges des Gats. Ondertussen is het alweer behoorlijk fris geworden.

Na een lang stuk asfalt en een laatste bevoorrading beginnen we aan de laatste grote klim. Deze begint breed om dan naar singletrack over te gaan. Op korte tijd nemen we heel wat hoogtemeters, ondertussen begint het te regenen. De afdaling langs de Col de Grimonne via een GR-pad is soms spekglad het lijkt wel of we met ingezeepte banden rijden. In het dal aangekomen dachten we even dat we verlost zouden zijn. Niets is minder waar want er volgen nog enkele pittige klimmetjes. Gelukkig maakt de laatste afdaling alles goed. Smal, steil, losse stenen, modder dikke pret! Even moet ik afstappen omdat mijn brede stuur niet tussen 2 bomen past. Moe en koud komen we in Lus aan, 5°C, regen, wind, niet leuk, maar wel een goed gevoel om de etappe zo goed af te ronden.

14:00 | Commentaren (0)

21-05-10

Chemins du soleil 2010, dag 1

blog 1

Data: Valence - St Nazaire = 99 Km / 2524m

Na het goede weer van donderdag (na een hele week slecht weer ter plaatse) hadden we er allemaal zin in om vrijdag aan de start te gaan voor de eerste rit van de CDS 2010. Maar bij het ontwaken werden we door een dik wolkendek begroet, onderweg naar de start begon het ook weer te regenen. Een natte start dus van de rit. Na de start voerde het parcours ons eerst langs velden en rivieren, geen singletrack en zo vlak als een biljart. Niet ideaal voor mijn 32x21 verzetje. Ik kan kiezen, me te pletter trappen of rustig meeglijden met de rest. Ik glij rustig me en spaar mijn benen voor wat moet komen.

Na de eerste bevoorrading begint de hel pas echt, een muur van modder staat ons te wachten. Door de paardensporen kreffelen we naar boven, de fiets en schoenen wegen meteen enkele kilos meer. Gelukkig heb ik met de singlespeed geen schakelproblemen Knipogen.  Iets later krijgen we dan toch wat typische CDS singletrack en even rijd ik een stukje verkeerd (verschillende pijlen op de grond en aan de bomen zorgen voor verwarring), door het gebrek aan sporen op de grond merk ik al snel dat ik verkeerd zit en keer terug. Aan de tweede bevoorrading kom ik onze support crew tegen, maar ook Stef die met een kapotte derailleurpad aan de kant staat. Na deze bevoorrading volgt een stevige klim gevolgd door een glooiende zone met niks dan spekgladde modder, iedereen moet te voet door de drek ploeteren.

De laatste grote klim brengt ons echter naar de hemel, eerst recht naar beneden over het gras om dan in heerlijk technische en steile singletrack te eindigen. Onderweg kom ik de reddingsploegen tegen die onderweg zijn om hun posten in te nemen. Aan de voet nog een snelle hap aan de derde bevoorrading (waar ik Jef Dams nog tegen kom), na het doorkruisen van een ijskoude beek overwinnen we de laatste hoogtemeters om dan langs de camping in St. Nazaire aan te komen. Tot mijn verbazing ben ik bij de eerste binnen, niet slecht op een singlespeed in dit terrein. Tevreden keer ik terug naar de camping om te rusten en alles klaar te maken voor de volgende dag.

Het was wel leuk om onderweg aangesproken te worden over mijn fiets. Eerst zien ze de grote wielen en dan zien ze het gebrek aan versnellingen. 'C'est pas possible!' is iets wat ik vaak moet horen. De Niner deed zijn job ook uitstekend, heel veel grip in het klimmen (ook wel nodig om op kracht te kunnen klimmen) en zeer doeltreffend bergaf.

22:01 | Commentaren (0)

09-05-10

Bike pre CDS 2010

De bike is (bijna klaar voor de CDS 2010 (www.raid-vtt.fr)

pre cds 2010 002

Fox F29 RLC 80mm gemonteerd.

pre cds 2010 003

pre cds 2010 004
 

Grote wielen + stevige afdalingen = grote schijven. 203mm schijf vooraan en een 183mm schijf achteraan.

Het verzet zal ter plaatse nog aangepast worden.

13:18 | Commentaren (0)

07-05-10

sneak peek

sneak peek

20:01 | Commentaren (1)

06-05-10

Houffalize world cup 2010

blog

Klik op foto voor meer...

22:35 | Commentaren (0)

05-05-10

Big wheels keep on rolling

Wie zegt dat 29ers niet fun zijn, niet speels genoeg zijn,...

Bike: santa cruz tallboy

09:13 | Commentaren (1)