29-06-10

Scandal ready to roll

De Scandal rolt! Dit weekend de bike afgemonteerd en daarna ook getest.

De eerste testen zijn heel goed, stuurt zo goed als hetzelfde als de Niner en een zitpositie bijna tot op de mm na hetzelfde als de niner. Voor mij is de On One scandal een heel goed alternatief voor de dure Niners.

scandal klaar 2

 In de setup op de foto komt de bike op 9,990kg, zeker niet slecht voor een geveerde 29er. Het is wel zo dat ik dankzij de 1x9 setup onder de 10kg kon duiken (geen voorderailleur, geen shifter, geen klein kettingblad, geen kabel). De 1x9 (met 33T voorblad) rijdt heerlijk, zeker als je een singlespeed gewoon bent is het goed te doen. Enkel vandaag tijdens een rit met de taperiders had ik wat moeite om de mannen op hun koersfietsen te volgen. Maar dat is natuurlijk niet het biotoop van deze fiets. Nu zondag gaan we testen in de Ardennen en verder trainen richting Transmaurienne die ik ook met deze bike zal doen (in een 2x9 setup).

scandal klaar 1

Het gewicht zal wat rond de 10kg blijven schommelen naargelang de banden die ik zal monteren (parcoursafhankelijk). Ben je dus op zoek naar een betaalbare 29er bekijk dan zeker de On One eens (bij ons in de club zijn er ondertussen al 3 On One Scandal 29er en in totaal 6 29ers).

21:43 | Commentaren (3)

19-06-10

Raid des Hautes Fagnes

Het was weer een feestje!

Ik had mezelf ingeschreven voor de 90km, de avond voordien de Niner nog klaargezet (banden gewisseld, bergverzet erop). 's Morgens op tijd naar Malmedy (2 clubmakkers die de 115km reden).

Ik mocht starten in het eerste startvak van de 90km, maar dat stond al redelijk vol, dus dan maar vooraan in het tweede gaan staan. Op de eerste klim kom ik als derde van het startvak boven, maar ik merk dat mijn voorste band zo goed als plat staat. Ik had de Rocket Ron er pas de avond ervoor opgelegd en de band was blijkbaar nog niet verzadigd met notubes, pomp uit achterzak en bijpompen, het halve startvak schiet terug voorbij.

In de eerste echte afdaling (door de weide) loopt mij kettingn eraf, huh op een singlespeed?
Ik dacht eerst dat mijn ebb verschoven was en haal mijn minitool boven om die terug op de juiste plaats te zetten. Natuurlijk krijg ik met dat kleine ding de bout niet los. Ik leg de ketting er terug op en zie dat het achterste kransje niet mooi uitgelijnd is, oorzaak gevonden, dom van mij.

rdhf 1

Ondertussen de hoop op een mooie eindtijd wat opgegeven en dan maar op toeristenmodus verder. Een beklimming later kom ik Willem tegen even een goeie dag zeggen en we gaan weer verder. Het loopt goed en de Rocket Ron is de ideale keuze voor de nattere ondergrond. Het parcours is een droom en ik kom zo goed als overal boven.

rdhf 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste beklimmingen zijn wel echte kuitenbijters (klim naar Xhoffraix en uit de steengroeve) af en toe voel ik een kramp opkomen in mijn linkerbil wanneer ik aan de pedalen trek. Even later hetzelfde gevoel in mijn rechterbil. Van dan af alleen nog maar geduwd op de pedalen en niet meer getrokken. Mijn handen tonen ook al tekenen van vermoeidheid van de schokken die door de vaste vork doorgegeven worden.

rdhf 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na 5u45 (eigen gemeten totaatijd incl stops)  bol ik over de finish, moe maar voldaan en blij dat ik Belgisch mooiste uitgereden heb. Aan de finish niet te lang blijven plakken want om kwart voor vijf 's morgens moet ik alweer de baan op voor het werk.

Van enkele afdalingen krijg ik nog steeds natte dromen (zoals de steile afdaling dwars door het bos voor de klim naar het kasteel) en de technische afdaling na stuwdam van Robertville)

resultaat:

Catégorie
PosNrNomAgeIOCEquipeRéelTempsTkmMoy.RangNomLocalité

65.1180POTTERS Pieter31BELXCBIKERS.BE5:44:295:44:373:5015.6725ma1TURNHOUT

 ALL PICTURES COPYRIGHT www.sportograf.de

14:30 | Commentaren (0)

08-06-10

Scandal build part 4

Vandaag nog wat werkjes aan de Scandal gedaan. Eerst begonnen met het monteren van de kabelgeleider onder de bracketbus. Hiervoor moest eerst een gat met M5-draad voorzien worden. Na het boren van een gat van 4mm werd de draad gesneden:

draadtap 1

Na het snijden van de draad nog even afwerken door er met een stalen bout doorheen te gaan (vooraleer de zachte alu-bout te monteren):

draadtap 2

Daarna kon de geleider gemonteerd worden, natuurlijk met bijpassende alu bout (M5x10):

geleider ok

De volgende stap was het verwijderen van de fabrieks kabelstop voor de voorderailleur. Deze heb ik er gewoon afgezaagd met en los zaagblad van een ijzerzaag om zo dicht naast de zitbuis af te kunnen zagen:

nok af 1

Na:

nok af ok

Daarna kon de voorderailleur gemonteerd worden, aan de liggende achtervork is er maar net genoeg plaats:

voorder krap

geleider 1

De kabel werd afgedicht met een combinatie van Gore en Shimano onderdelen:

cable stop + grub

Een eerste indicatie geeft ondertussen aan dat de fiets net boven of net onder de 10kg zal zitten, veel zal afhangen van het gewicht waarop de wielen uiteindelijk uitkomen.

To be continued...

21:58 | Commentaren (1)

06-06-10

Pass storming

Pass Storming, dat is wat Stef dus heel der dagen in Oostenrijk doet en waarom hij een Rocky Mountain Slayer heeft...

 

22:02 | Commentaren (1)

Bandjes

bandjes

14:08 | Commentaren (0)

03-06-10

Scandal build part 3

Voor de single ring set up zal ik een MRP kettinggeleider en een e thirtheen 33T kettingblad gebruiken:

mrp en e13 1

mrp en e13 2

 De meeste andere onderdelen zijn ook op weg...

21:49 | Commentaren (2)

01-06-10

Sneak peek the sequal

Het vervolg op de sneak peek, het is dus een On One Scandal 29, het british racing green werd eraf gestript en het frame zal blank aluminium blijven.

on one scandal 29

De graphics heb ik zelf gedaan en het frame wordt ook omgebouwd om een koersderailleur te monteren. Daarom heb ik met blindklinknagels een extra cable stop op de onderbuis gezet. Hierdoor wordt de kabel verplaatst naar een down pull positie.

cable stop road mech

Verder is het allemaal nog work in progress...

 graphics

drive side

 non drive side

 

20:36 | Commentaren (4)