25-04-12

Turnhout-Huy-Turnhout 2012

Al enkele jaren doet collega Rickerd een ritje naar Huy en terug, traditiegetrouw op de dag van de Waalse Pijl. De vorige keren moest ik door drukke agendas op het werk steeds missen. Dit jaar had ik echter bij het begin van het jaar mijn agenda al geblokkeerd en meteen een vrije dag ingezet op 18 april.

De aanloop naar de rit verliep niet perfect, het weer dreigde roet in het eten te gooien en onze Gijs zorgde voor enkele onderbroken nachten. Daarbij werd Rickerd ook nog eens aangereden door een auto en kreeg Ief een amandelontsteking te pakken. Rickerd kroop dan maar achter het stuur van de auto om zo support te kunnen verlenen.

THT-Huy-THT.jpg

 

Rond 8 uur vertrokken we in Turnhout vanop de Avery parking. Met de neus meteen in de wind trokken we naar Geel om daar nog 3 man op te pikken (onder hen Wim 'the beast').

Die wind hadden we heel de rit op kop of schuin op kop wat het tempo serieus naar beneden haalde, tel daarbij nog wat creatief parcourswerk (ondanks GPS) van the beast en zo kwamen we ruim laat in Huy aan.

P4183199.JPG

We zijn blij dat we er zijn, we zien nog net de vrouwenkoers passeren en vergapen ons eventjes op de schoonste flik (v) van België. Na een spaghetti en de koers op tv in een lokale brasserie trekken we terug richting Turnhout. Nu met de wind in de rug.

P4183207.JPG

P4183212.JPG

We slagen erin om tussen de buien door te rijden en houden het droog tot in Scherpenheuvel waar we nog eens een pitstop inlassen. Ondertussen ga ik al meer dan 40km door een hel, een serieus dipke...pff, ik ben dan ook blij dat we even stoppen (check foto hieronder om vast te stellen hoezeer de pauze nodig was).

P4183225.JPG

Na een Cola en een Snickers trekken Luc en ikzelf verder richting Turnhout, de rest draait af richting Geel. Ondertussen begint het te regenen en krijgen we genoeg water in onze nek om goed nat te worden. Dankzij mijn Gore-Tex jasje en crud catcher spatlapjes viel het allemaal nog wel mee (check de smile op de foto).

P4183235.JPG

Na 260.66km komen we dan eindelijk aan in Turnhout, moe maar voldaan en nog net voor het donker wordt:

P4183238.JPG

De 260km is nu mijne nieuwe long distance record, zeker aangezien we op de fiets (dus zonder rusttijden) rond de 30km/u gemiddeld gebleven zijn ondanks de wind en de regen.

THT-Huy-THT profiel.jpg

Op het hoogteprofiel is het wel duidelijk waar Huy ligt, niet?

20:43 | Commentaren (0)

24-04-12

Fox F29 RLC wordt F29 Terralogic

Vroeger had ik een Fox F100X, de leukste vork waar ik ooit meegereden heb.

De X staat voor Terralogic, een demper die met een speciaal systeem enkel inveert bij echte schokken (langs onder) en niet wanneer je 'langs boven( kracht zet (bij spurten, klimmen, ...). Een vork met een automatische lock out en dus geen gefoefel met lock out knoppen, remotes enzovoort.

Op mijn Niner heb ik een F29 RLC een vork met rebound, compressie en lock out instelling. De top of the line voor de Fox reeks (destijds). Maar deze vork heeft me nooit dezelfde prestaties gegeven als de Terralogic.

In de afdalingen moest de lock out echt wel af om het beste uit de vork te halen. In het heetst van de strijd wil je dit natuurlijk wel eens vergeten, waardoor de vork niet op maximum capaciteit werkt. Ook moest ik daarvoor mijn rechterhand van het stuur halen en naar de vorkkroon reiken. Dit kan ook niet in afdalingen waar maximale stuurcontrole nodig is.

Na een recente service van mijn vork kwam ik op het idee om te bekijken of een F100X terralogic demper niet aangepast kan worden om in de F29 RLC te passen om zo terug te kunnen genieten van de eenvoud van een terralogic vork.

Tijdens een googlesessie kwam ik bij 2dehands terralogic patronen op ebay terecht. De aanbieder had ook een patroon van een 26inch 130mm vork met terralogic te koop. Wat rekenwerk leerde me dat deze evenlang moet zijn als een RLC van de F29.

De verkoper verkocht enkel binnen de US, dus liet ik het patroon naar een collega in de US sturen. Die collega is deze week in België en bracht het patroon voor me mee, lekker handig.

Bij het vergelijken van de patronen werd bevestigd dat ze identiek in lengte zijn, een eerste kleine zege:

fox, rlc, terralogic, cartridge,

Hieronder zie je een detail van het terralogic stuk waar het koperen terralogic ventiel inzit (onderste op de foto):

IMG_6156.JPG

De installatie is super eenvoudig enkel de demperkant van de vork moet open en de olie moet ververst worden.

Na het vullen van de demper met olie (enkele keren pompen met de vork) werd duidelijk dat de terralogic nog werkte. Bij de eerste korte testrit merkte ik nog wel dat de werking soms wat vertraging oploopt. Dit is volgens mij het gevolg van de 10wt olie die ik uit noodzaak gebruikt heb. Ik hoop dit op te lossen door naar de voorgeschreven 7wt te gaan (zodra deze aangekomen is).

Als alles lukt heb ik dan voor 65 Euro een F29X. Momenteel kost een F29 Terralogic meer dan 1000euro en de patronen kosten nieuw meer dan 300euro. Het terralogic gevoel in het korte testritje was ondanks de onvolledige werking toch weer helemaal daar en dat voelde echt als thuiskomen....

IMG_6158.JPG

De rode reboundknop zal nog ont-anodiseerd worden naar een neutrale zilveren kleur door een badje in NaOH (ontstopper, ovenreiniger).

Verder ook nog een mooie spearfish aan de haak geslagen (pun intended):

IMG_6161.JPG

Spijtig genoeg een maat te klein en dus niet voor mij....................................................................

17-04-12

Trainen en trainen...

Het wordt stilaan tijd voor wat beter weer en nog eens wat dikke fun. De laatste trainingen werden allemaal op de koersfiets gedaan. De Brabantse Pijl en de Hagelang Rit van Mol zorgden voor stevige duurtrainingen.

Nog een maandje en dan gaan we naar 'de chemins'. Hopelijk is het weer dan beter want deze 2de winter vind ik maar niks.

Morgen fietsen we met een groepje straffe mannen naar Huy om er de Waalse Pijl te zien en dan weer terug met de fiets. Geluk hebben we een directeur sportif en soigneer mee in de volgwagen. In mijn zak voor morgen zit zowat al mijn wintergerief bij elkaar.

Nu de chemins al zo dicht komt dringt het besef dat de transalp ook dichter komt natuurlijk helemaal door. Maar de goesting is er helemaal.

21:35 | Commentaren (0)

02-04-12

Terug van weggeweest

 

Het is lang geleden dat de blog nog eens up to date gebracht werd, maar we hebben niet stil gezeten. Met het nieuwe jaar werden ook nieuwe doelen gezet.

 

Het hoofddoel voor dit jaar is de Bike Transalp Challenge, na een pauze van 5 jaar nemen we weer een keer deel (vorige deelnames in 2005 en 2007). Ik zal een team volgen met rennsport makker Stef, Ief en Wim vormen een tweede team. Na de winterse trainingen zijn de voorbereidingen nu echt begonnen. Nu de dagen wat langer zijn is het ook makkelijker om meer trainingsarbeid te leveren. De wegfiest werd ook weer van stal gehaald.

 

Een eerste tussentijdsdoel komt al aardig in de buurt. Naar jaarlijkse gewoonte trekken we ook dit hemelvaartsweekend weer naar de Drôme om er de Chemins Du Soleil te rijden (www.raid-vtt.fr). Deze zullen we behandelen als een mini stage race en een eerste gewenning aan het meerdaags koersgeweld.

 

In de aanloop naar de CDS zullen we nog heel wat kilometers en hoogtemeters in de Ardennen en het Hageland afwerken. Na de CDS gaan we door op het elan met de Raid Des Hautes Fagnes als tussendoel (www.rdhf.be).

 

De CDS belooft zeer pittig te worden o.w.v. het omgekeerde parcours, dit keer vertrekken we in het hooggebergte om dan naar het middengebergte toe te rijden. De ervaring leert dat de laatste op papier gemakkelijke etappe dan vaak zeer moeilijk wordt door korte venijnige klimmetjes die met vermoeide benen genomen worden.

 

 

profil_rando-raidVTT2012.jpg

 

 

Op het gebied van materiaal zullen we allebei op een 29er hardtail rijden, Stef op een stalen Salsa met Lefty, ikzelf op mijn scandium Niner met traditionele voorvork.

 

Om het voorzien van reservestukken wat makkelijker te maken rijden we allebei met een 10spd SRAM/Middleburn aandrijflijn en Hope schijfremmen.

 

13:31 | Commentaren (1)