29-08-13

drool - hope tech X3

Doe mij maar een setje in het zwart of zilver...mooi ook hoe de matchmaker ingewerkt is. De perfecte mix van de race/mono mini en de Tech reeks:

EDH_2892.jpg

EDH_2888.jpg

 

20:47 | Commentaren (0)

19-08-13

Bike packing Ardennen GTA + GR14 mix

Exact een jaar na de eerste plannen werd het dan eindelijk concreet. Stef en ik vonden allebei een gaatje in de agenda voor augustus en dus konden we op bike packing trip. Het materiaal hadden we al klaar liggen, de route die we wilden rijden hadden we ook al gekozen.

We hadden onze zinnen gezet op de Transardense route (GTA) over 160km van La Roche en Ardennes naar Bouillon, we wilden dit in 2 dagen doen. Maar aangezien ons vormpeil allebei nogal laag stond ging ik op zoek naar alternatieven. De GR14 bood zich aan met 125km tussen diezelfde toeristische trekpleisters.

Afgelopen zaterdag vertrokken we dan naar de Ardennen. Eerst met de trein van Turnhout naar Melreux-Hotton, we vertrokken nog in de ochtendduisternis. Een mengeling van ochtendvogels en nachtraven (Turnhout kermis) stapte in Turnhout op de trein, onze fietskes in het voorste compartimentje.

DSCN2688.JPG

In Brussel stapten we na een koffietje op een redelijk volle trein en vonden we een plaatske naast het gepensioneerde koppel Cesar en Rosa. Cesar en Rosa wisten ons de volle 100 minuten te plezieren met verhalen over hun danspassie, hun reizen en 'den oorlog'. Al snel bereikten we zo Marloie waar we overstapten op een boemeltrein naar Melreux-Hotton.

Vanuit Hotton trokken we dan naar La Roche en Ardennes en zetten zo al meteen 20km op de klok.

DSCN2701.JPG

In La Roche namen we nog een stevig middagmaal om dan op pad te trekken. Op de marktplaats kwamen we nog 'nen bekende' tegen. Jef Dams was er samen met een makker, ze hadden er meegedaan aan een trail run. We kochten nog snel wat extra kaartmateriaal in de krantenwinkel en begonnen aan ons avontuur. Omdat we de aansluiting op de GR14 niet meteen konden vinden besloten we om dan maar eerst een stuk GTA te doen. Een short cut die we wilden nemen liep uit op een overwoekerd pad en een omgevallen boom, een leuke opwarmer (maar wel de lastigste opstakels op de weg, zowel de GTA als GR14 zijn prima onderhouden).

DSCN2704.JPG

We volgen de GTA en later ook de GR14 (op verschillende delen lopen de routes samen) en na een rustig begin (brede, goedlopende wegen) komen we in de buurt van de prachtige bossen rond St. Hubert, voor meer dan 2u komen we geen enkele andere ziel tegen, heerlijk.

DSCN2717.JPG

In St Hubert genieten we van een cola op een terrasje en slaan we nog een verse voorraad water in. Na de doorkruising van de stad wacht ons een ferme klim. Op de top van de klim besluiten we om stilaan een slaapplaats te zoeken, de beentjes zijn al moe. We vinden een rustige beschutte plek in het bos en slaan ons kamp op.

DSCN2720.JPG

Na een warme hap een thee kruipen we in onze bivy zakken onder de shelter. Al snel is het heel stil in het bos en het duurt niet lang voor de ongerustheid over een goede nacht zich omzet in een diepe slaap.

Wanneer we 's morgens wakker worden is het grijs en het lijkt wel of er regen in de lucht hangt. Na het ontbijt met een koffie breken we ons kamp op. Even later kunnen we vertrekken, de kampplaats laten we achter alsof er nooit iemand geweest is. En dan komt misschien wel het hoogtepunt van het weekend: pas uit bed rollen we een prachtige afdaling in! Snel en lang met wortels en stenen, puur genieten!!

Al snel moeten we weer klimmen en we voelen dat de vermoeidheid toch wel in ons systeem gekropen is maar we rijden verder. Na 2 uur rijden nemen we nog eens een pauze met een koffie en we raadplegen onze kaarten. We kiezen ervoor om onze route niet tot in Bouillon door te trekken maar ergens na Opont af te slaan richting Libramont waar we een trein terug naar huis kunnen nemen.

DSCN2738.JPG

Uiteindelijk komen we na een prachtige rit in Opont waar we de Garmin GPS een route naar Libramont laten uitstippelen. In het doodstille Libramont vinden we nog pizza als middageten en om 14.14 stappen we op de trein naar Brussel. 4 uur later zijn we weer in Turnhout, moe maar heel tevreden. Met de goesting naar meer en 'nog eens' stappen we op ons fietske naar huis. Uiteindelijk waren we 36u van huis maar het voelde als veel langer en de voldoening van zo'n trip is enorm. De waardering voor de natuur en ons prachtige Belgenland wordt er ook alleen maar groter door.

De rest van de fotos vind je hier:

https://picasaweb.google.com/105931523019282258570/BikepackingMetStefAug2013Gr14Gta

Wil je zelf ook een keer bike packen? Op verschillende internetfora vind je massas informatie en ervaringen van anderen.

 http://forum.4bikers.be/index.php/board,46.0.html?PHPSESSID=2eeca8226f322904f974539a80da4ed8

http://dirty-pages.net/forum/viewforum.php?f=56

http://forums.mtbr.com/bikepacking-bike-expedition/

Ons materiaal haalden we bij:

Decathlon, AS Adventure, www.singlespeed.nl (frame en zadeltassen), www.alpkit.com (shelter, dry bags,..)

21:08 | Commentaren (4)

12-08-13

Maxxis High Roller II eerste indrukken

De keuze in 29er banden was voor een lange tijd beperkt tot XC geïnspireerde modellen en omdat de grote wielen voor extra grip zorgen was dat eigenlijk geen probleem. Met een zelfde 'snel' profiel kom jeop een 29" een eind verder dan op een 26".

Banden zoals de Maxxis Ikon (met EXO flanken) zijn eigenlijk de perfecte allround XC/Marathon band.

Het is pas met mijn deelnames aan de Belgische enduros dat ik op de grenzen van mijn beschikbare banden arsenaal stootte. Maxxis Ikon 3C EXO EXC, Beaver (excellent modderbandje maar te slappe flanken), Ardent 2.4 EXO en een Specialized Ground Control 2.3 allemaal kwamen ze te kort.

Dan kwam het goede nieuws Maxxis zou de beroemde High Roller II, Minion DHF en DHR op de markt brengen in een 29er versie. Na lang wachten zijn ze nu beschikbaar (echter met mondjes maat).

DSCN2673.JPG

Afgelopen vrijdag ontving ik dan mijn High Roller II dual compound EXO (29x2.3) een week te laat want had de band graag al getest op de Ferme Libert.

De band werd gemonteerd in de plaats van een Ardent 2.4 op een ZTR Flow velg. Zoals gewoonlijk bij Maxxis was de band meteen luchtdicht (tubeless met een beetje melk). Na montage mat de band 54mm breed (na 2 dagen is dit nu 55-55,5mm, een Ardent is na rekken een dikke 60mm breed).

DSCN2674.JPG

High Roller II 2.3 (links) versis Ardent 2.4 (rechts)

Afgelopen zondag was het dan de test voor de band. Ik vreesde voor een vertekend beeld omdat ik een droog parcours verwachtte maar gelukkig lag er nog een streep modder op enkele donkere stroken in het bos.

Het resultaat van de eerste test was heel goed:

- zeer veel stabiliteit in de flank (typisch voor Maxxis in de EXO uitvoering)

- heel duidelijke feedback van de band (gripniveau, losbreken)

- goede zuivering van de modder uit het profiel (het grote probleem van de Ardent)

- veel grip, band de bocht inmikken en gewoon genieten van de massa grip die voorhanden is.

Een echt bandje voor het betere allround dedicated trail gebruik.

Als achterband ga ik nu een Minion DHR II proberen (zodra beschikbaar). Ik kocht mijn HRII bij www.wiggle.co.uk samen met een Race Face Atlas low riser in raw finish die ik op de volledige 785mm breedte gehouden heb, heerlijk in combinatie met de 50mm Atlas stuurpen.

DSCN2675.JPG

DSCN2676.JPG

20:32 | Commentaren (0)

05-08-13

Park, I only ride park...

...natuurlijk niet alleen bike park. Maar afgelopen zaterdag was het de bike park doop van de Pyga. De vorige keer was nog met de singlespeed (met dunnen bandjes en vaste vork), nu dus met de Pyga (een veredelde cross country fiets?).

In Francorchamps was het bug show dus onderweg kwamen we wel wat luchtgekoelde VWs tegen waaronder deze mooie cal looker (met US nummerplaat).

DSCN2655.JPG

Het bikepark was weer dikke fun, perfecte trailcondities en niet te veel volk. 15 runs op een namiddag is best intens en kruipt wel 'in uw systeem'. Samen met Stef op zijn Rocky Mountain Slayer hadden we een leuk treintje naar beneden. De Pyga deed het uitstekend en de afstelling kon ik nu helemaal fine tunen. De vork had ik daags voordien nog van 120mm naar 140mm gezet en de vlakkere stuurhoek is een winner.

DSCN2661.JPG

Het zadel en de zadelpen werden ook vervangen door een vaste zadelpen (een verstelbare is niet echt nodig behalve op d enduro track) en een ouder zadel (de zadels zien af van de sleeplift).

Op het einde van de dag nog de KOM gepakt op het eerste deel van de enduro track.

Zondag was het dan weer tijd om alles te poetsen. Vooral dat zweterige helmpje...

DSCN2660.JPG

DSCN2659.JPG

DSCN2663.JPG

En hier nog even de I only ride park parodie:

De singlespeed kreeg ondertussen een nieuwe ketting en een stainless steel Chris King kransje:

DSCN2554.JPG

 

21:18 | Commentaren (0)