01-05-12

Bike Updates

De Niner Air 9 heeft ondertussen weer enkele upgrades gehad:

- Smudek Carbon zadel en zadelpenstrop

- Easton EC70 carbon zadelpen met tune-hardware

- Easton EC70 wide carbon stuur

- Tune AC38 titanium trapas

- Terralogic cartridge in de Fox

- Maxxis Ikon EXO banden

- X.0 10 speed trigger shifter

- Hope M4 remklauw vooraan, X2 achteraan

- nieuwste XTR pedalen

Met het oog op de chemins du soleil komt er vooraan nog een 183mm schijf op.

Het gewicht zit nog steeds onder de 10kg.

Oeps een crosser voor de lens:

IMG_6183.JPG

Niner drive side:

IMG_6185.JPG

Niner non drive side:

IMG_6197.JPG

Easton parts:

IMG_6190.JPG

IMG_6203.JPG

Hope matchmakers, zwarte anodisatie verwijderd:

IMG_6202.JPG

Verder werd de Salsa Spearfish ook afgewerkt, zoals op de foto met pedalen komt hij op 12kg rond:

IMG_6175.JPG

Een heerlijk fietske, optimale geometrie met een stuurgedrag om echt te 'rippen'. Het fietske zal weldra naar een andere thuis gaan (deze is in opdracht  opgebouwd).

Nog even en we vertrekken weer naar 'de chemins', nog 2 weekjes de trainingen opdrijven en dan de eerste piek van het seizoen leggen.

18:31 | Commentaren (0)

24-04-12

Fox F29 RLC wordt F29 Terralogic

Vroeger had ik een Fox F100X, de leukste vork waar ik ooit meegereden heb.

De X staat voor Terralogic, een demper die met een speciaal systeem enkel inveert bij echte schokken (langs onder) en niet wanneer je 'langs boven( kracht zet (bij spurten, klimmen, ...). Een vork met een automatische lock out en dus geen gefoefel met lock out knoppen, remotes enzovoort.

Op mijn Niner heb ik een F29 RLC een vork met rebound, compressie en lock out instelling. De top of the line voor de Fox reeks (destijds). Maar deze vork heeft me nooit dezelfde prestaties gegeven als de Terralogic.

In de afdalingen moest de lock out echt wel af om het beste uit de vork te halen. In het heetst van de strijd wil je dit natuurlijk wel eens vergeten, waardoor de vork niet op maximum capaciteit werkt. Ook moest ik daarvoor mijn rechterhand van het stuur halen en naar de vorkkroon reiken. Dit kan ook niet in afdalingen waar maximale stuurcontrole nodig is.

Na een recente service van mijn vork kwam ik op het idee om te bekijken of een F100X terralogic demper niet aangepast kan worden om in de F29 RLC te passen om zo terug te kunnen genieten van de eenvoud van een terralogic vork.

Tijdens een googlesessie kwam ik bij 2dehands terralogic patronen op ebay terecht. De aanbieder had ook een patroon van een 26inch 130mm vork met terralogic te koop. Wat rekenwerk leerde me dat deze evenlang moet zijn als een RLC van de F29.

De verkoper verkocht enkel binnen de US, dus liet ik het patroon naar een collega in de US sturen. Die collega is deze week in België en bracht het patroon voor me mee, lekker handig.

Bij het vergelijken van de patronen werd bevestigd dat ze identiek in lengte zijn, een eerste kleine zege:

fox, rlc, terralogic, cartridge,

Hieronder zie je een detail van het terralogic stuk waar het koperen terralogic ventiel inzit (onderste op de foto):

IMG_6156.JPG

De installatie is super eenvoudig enkel de demperkant van de vork moet open en de olie moet ververst worden.

Na het vullen van de demper met olie (enkele keren pompen met de vork) werd duidelijk dat de terralogic nog werkte. Bij de eerste korte testrit merkte ik nog wel dat de werking soms wat vertraging oploopt. Dit is volgens mij het gevolg van de 10wt olie die ik uit noodzaak gebruikt heb. Ik hoop dit op te lossen door naar de voorgeschreven 7wt te gaan (zodra deze aangekomen is).

Als alles lukt heb ik dan voor 65 Euro een F29X. Momenteel kost een F29 Terralogic meer dan 1000euro en de patronen kosten nieuw meer dan 300euro. Het terralogic gevoel in het korte testritje was ondanks de onvolledige werking toch weer helemaal daar en dat voelde echt als thuiskomen....

IMG_6158.JPG

De rode reboundknop zal nog ont-anodiseerd worden naar een neutrale zilveren kleur door een badje in NaOH (ontstopper, ovenreiniger).

Verder ook nog een mooie spearfish aan de haak geslagen (pun intended):

IMG_6161.JPG

Spijtig genoeg een maat te klein en dus niet voor mij....................................................................

09-06-11

Air 9, de scandal vervanger

De On One heeft een opvolger gekregen. Door de hogere standover bij de Scandal tikten mijn knietjes vaak tegen de bovenbuis aan, zeer vervelend. Door de ervaring met mijn One 9 wist ik dat dit bij Niner geen probleem is.

Via een Amerikaanse collega haalde ik een 2010 fukushima blauwe Air 9 naar België. Het frame komt van bij Bike 29 en stond er in de uitverkoop.

De onderdelen van de Scandal vonden hun weg naar de Niner (met enkele upgrades). Zoals hieronder afgebeeld in de big mountain race trim brengt de bike 10.4kg op de weegschaal (203mm + 183mm schijven wegen serieus door). Stilaan zal de bike wel op dieet gezet worden.

De afgelopen weken werd de niner al serieus getest in Zuid-Frankrijk en ook goedgekeurd. Een beest van een bike. Door de vele losse stenen en de hoge snelheden is het 'nief' er ondertussen ook al af.

nacds2011 003.jpg

nacds2011 014.jpg

nacds2011 004.jpg

nacds2011 012.jpg

DSC00464.jpg

 

 

21:20 | Commentaren (5)

18-01-11

something fresh

new scandal.jpg

...wachtend op zijn nieuwe baasje....de laatste details moeten nog gedaan worden vandaar de spacers en lange leidingen.

21:45 | Commentaren (0)

26-12-10

Sitting on the edge

De kerstman bracht deze uebercoole EDGE zadelpen!

191g carbonweldaad. Dankzij de bijgeleverde adapter past de Speedneelde perfect. Zoals steeds klik op de foto voor een grotere versie.

edge zadelpen 001.jpg

edge zadelpen 003.jpg

Deze combinatie is een goede 300g lichter dan de Thomson Elite + WTB Silverado! Past perfect bij de EGDE Sweeper Bar.

23-11-10

Rennen cogs voor rennsport

Vandaag een pakketje uit de US ontvangen.

rennen cog 008.jpg

Een 17T en een 23T aluminium singlespeed tandwiel. Ze hebben alles wat een goede singlespeed cog moet hebben. Brede basis, verstevigings ribben en diepe tanden. De prijs is ook zeer schappelijk.

De 23T zal ik sparen voor momenten zoals de laatste dag van de Chemins Du Soleil. De eerste 2 dagen zal ik met mijn vertrouwde 21T rijden, met de 23T heb ik dan een beetje soelaas voor de beentjes wanneer we de laatste dag met vermoeide benen naar meer alpien terrein gaan.

De 17T zal dienen voor parcoursen zoals de Kellerwald etc. Hieronder nog een detail van de 17T:

rennen cog 010.jpg

Zoals je kan zien zijn de trainingen voor het EK singlespeed in Maredsous ook al gestart met gewenning aan de lokale sportdrank.

Links:

http://www.rennendesigngroup.com/store.html

http://ssec2011.blogspot.com/

 

 

 

29-09-10

Scandal update en Niner frankencross

De Scandal is terug gemonteerd, de Edge sweeper bar en 1X10 met XX staan erop.

IMG_4961.jpg

Met de shifter op de hope matchmaker ziet de Edge sweeper er heel clean uit.

IMG_4962.jpg

IMG_4964.jpg

Ik heb voor een X9 shifter gekozen omdat ik met het oog op de toekomstige 10 speed gripshifts toch de kosten wilde drukken. De X9 kost de helft van de XX shifter en is zeker zo mooi in zijn zwarte jasje.

IMG_4966.jpg

De XX shifter stuurt de ketting over een cassette met een groot bereik (11-36) ideaal om met een enkel blad vooraan te rijden.

IMG_4967.jpg

Het geheel moet nog in het veld getest worden maar de eerste indrukken van de XX zijn goed, het schakelt zoals we van SRAM gewoon zijn.

Op de Niner heb ik voor de grap 32mm Challenge Grifos gelegd, het is nu dus een Frankencrosser. Het leuke is dat dit grapje eigenlijk heel goed rijdt op een typische kempische toertocht. Het loopt enorm snel, natuurlijk moet je wel inboeten in comfort en is het iets riskanter in de bochten dan met een 2.25 rocket ron.

IMG_4970.jpg

Natuurlijk wel voldoende moddervrijheid...

IMG_4972.jpg

Nog handig aan deze bandjes is ook dat ik er makkelijk mee op de weg kan trainen en gewoon af en toe het veld in kan duiken.

 

21:03 | Commentaren (0) | Tags: niner, grifo 32mm, xx, 1x10

09-09-10

Some more...

Weer zijn er wat nieuwe spulletjes aangekomen, leuk!

IMG_4800.jpg

Wat kwam er vandaag aan:

  • E thirtheen guide ring, paars met 37 tanden
  • Cateye bracket en zender om mijn fietscomputer makkelijk op beide bikes te gebruiken
  • Hope matchmaker klemmen voor de Hope Race in de SRAM versie

De Hope Race matchmaker past trouwens perfect op de ouder Mono Minis:

IMG_4802.jpg

Cassette en shifter zijn onderweg, nu nog een nieuw zadel en een nieuwe trapas en het beestje kan terug gemonteerd worden.